Isnin, 20 Oktober 2014

Masalah Kulit Ibu Hamil

Sumber : Mingguan Wanita 


♥ 29 weeks ~ Momma Mieya's ♥

Masalah kulit terjadi disebabkan perubahan hormon dan bayi yang anda kandung mula membesar. Biasanya perubahan kulit tidak menyebabkan masalah kesihatan. 

Anda cuma perlu memaklumkan kepada doktor sekiranya mengalami sebarang perubahan. Contohnya,  warna atau saiz tahi lalat, atau sekiranya perubahan pigmentasi berlaku turut disertai kesakitan,  bengkak atau lebam. Antara perubahan kulit berlaku semasa hamil seperti;

Chloasma ( pigmentasi muka dan leher)

Turut dikenali sebagai topeng kehamilan.  Ia kelihatan sebagai tompok-tompok gelap pada dahi, pipi dan leher.  Pada wanita berkulit gelap, ia muncul sebagai tompok-tompok cerah. Ini disebabkan peningkatan hormon melanin, memberi warna gelap pada kulit.  Hormon ini melindungi kulit daripada cahaya ultra violet.

Cara atasi: Lindungilah kulit dengan krim pelindung matahari dengan SPF15 atau lebih. Pakailah topi apabila keluar rumah. Tompokan ini akan hilang dalam tempoh tiga bulan selepas bersalin.

Linea nigra (garisan gelap sepanjang perut)

Garisan menegak berwarna gelap dengan kelebaran sehingga satu sentimeter yang terbentuk pada tengah-tengah perut, biasanya merentasi pusat. Ia biasanya muncul sekitar trimester kedua. Ia disebabkan oleh pigmentasi pada kulit di mana otot abdomen anda meregang untuk memudahkan pembesaran bayi anda. Garisan ini akan pudar dalam masa beberapa minggu selepas anda melahirkan. Bahagian lain seperti puting payudara,  tahi lalat dan bintik-bintik gelap pada kulit mungkin akan turut mengalami perubahan pigmentasi. 

Cara atasi : Gosok bahagian ini untuk menghilangkan kulit kering.

Tompokan Merah (Water retention)

Tompok-tompok merah di bahagian muka adalah akibat dari kulit anda menyimpan lebih banyak kelembapan. Mulanya kulit anda berseri dan berlaku peningkatan tahap darah yang  beredar di seluruh badan. Kadang kala membuatkan anda rasa agak panas.

Cara atasi: Jangan cuba kurangkan meminum air kerana badan anda memerlukan banyak air. Sebaliknya berehatlah seberapa kerap yang boleh. Tompok merah yang ada akan berkurangan selepas anda bersalin. 

Jaringan urat (Spider veins)

Kapilari-Kapilari darah (salur darah halus) yang biasanya kelihatan pada pipi. Ia biasa berlaku pasa wanita hamil, terutamanya mereka yang sudah biasa mengalaminya. Ia disebabkan oleh peningkatan isipadu darah dalam dalam badan yang memberi lebih tekanan pada kapilari yang sememangnya lebih sensitif semasa anda hamil. 

Cara atasi : Lindungilah muka anda daripada kesejukan atau kepanasan melampau kerana keadaan ini boleh menggalakkan pembentukan jaringan urat. Urat-urat ini akan hilang setelah tahap hormon anda menjadi stabil semula selepas bersalin. 

Anda hamil dan nak dapatkan vitamin Shaklee anda? 

Hubungi saya sekarang ♥

Pengedar Sah Shaklee anda
Mazuin Ahmad 0105922567 
ID 892182

Facebook ~ Mazuin Ahmad

Fanpage ~ Momma Mieya's
COD area Sri Aman, Sarawak
Penghantaran secara poslaju / bas dan Gdex boleh dilakukan untuk seluruh Malaysia dan Brunei. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan