Jumaat, 26 Mei 2017

7 SEBAB INCENTIVE TRIP SHAKLEE BEST GILA ( SEBAB #4)


#4 Didik Kita Jadi Pengembara, Bukan Sekadar Pelancong Biasa

Bagi yang dah biasa travel, pasti dah pernah dengar kata-kata “be a traveller, not a tourist”. Inilah yang mentor kami tekankan di #iReachTravelselama ini. Mereka nak kami-kami ni cuba at least backpack sekali. Cuba rancang perjalanan & susun itinerary sendiri. Ia buat kita keluar comfort zone sehari-hari.

Sekali, Presiden Shaklee Malaysia; Helen Lam, pun cakap benda ni. Dalam opening speech dalam majlis makan malam pertama di Jepun.

Sebab tu, Shaklee sanggup berbelanja banyak untuk kaiseki dinner. Supaya setiap pengedarnya berpeluang rasai sendiri makanan tradisional orang tempatan. Macam kalau orang putih datang ke Malaysia, rugi kalau tak cuba nasi lemak kita. 

Bezanya, kaiseki dinner ni sangat exclusive & mahal harganya.

Mereka juga diberi sepasang pakaian tradisional Jepun juga. Yukata namanya. Lengkap sepersalinan dengan terompah & bunga dibelakangnya. Semua ni kalau nak kira, ¥15,000 juga harganya. 

Admin biasa tengok orang Malaysia yang pakai Yukata di sana hanya untuk sesi foto sendiri-sendiri atau se-family saja. Tapi mereka ni siap jalan-jalan di old town Takayama & ke Shirakawa-Go dengan Yukata ni juga! Travel agent pun cakap “ini pertama kali mereka bawa bas yang penuh dengan Yukata”. Tiada MLM lain yang buat agaknya.

Admin agak touching bila tengok Presiden Shaklee Jepun; Mr Shoji Doyama, dan Saintis Jepun; Dr Yasuhiko Kojima, pakai baju batik masa Family Dinner mereka. Bila kita hormat orang dengan berpakaian tradisi mereka, mereka juga akan balas hormat dengan pakaian tradisi kita.

What a feel…

Not to mention, mereka ni jadi artis sepanjang di Sannomachi & Shirakawa-Go. Manakan tidak, mereka satu-satunya group yang berpakaian Yukata. Banyak orang local senyum-senyum especially bila tengak 3 anak #iReachFoundersjalan-jalan dalam Yukata. 

“Kawaiii” (comelnyaaa) antara sebutan mereka.

Yang pelancong asing pula, siap ada yang minta ambil gambar mereka bersama. Paling best, bila mereka (orang Malaysia yang muka langsung tak sama macam orang Jepun) berpakaian Yukata, ia jadi satu “conversation starter”. 

“Where are you from?” antara soalan pemula yg diakhiri dengan gambar selfie bersama & bertukar contact kemudiannya.

Best kan trip Shaklee?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan