Sabtu, 10 Jun 2017

Bagaimana Anemia Menyebabkan Kegagalan Jantung

Terima kasih kepada DR. Fyda Noh atas perkongsian ini pada laman FB beliau. 



Sebenarnya saya terfikir nak share pasal ni sebab baru2 ni jumpa sorang wanita 50-an yang takda penyakit apa2 tapi untuk buat medical check up. Bila cek dia, saya dapati bunyi degupan jantung dia tak normal. Tapi pemeriksaan fizikal yang lain semua ok. Lepas buat X-Ray, rupanya jantung dia bengkak. Dan daripada keputusan darah, ada anemia. Tapi, menurutnya, dia memang sihat walafiat. Tak ada apa2 masalah.

Sebenarnya saya jumpa ramai wanita2 dalam linkungan lewat 30-an ke 60-an yang mengalami masalah anemia akibat kekurangan zat besi. Ikut WHO pun kekurangan zat besi ialah punca utama & paling biasa anemia di seluruh dunia. Bukan Malaysia saja.

Bukan orang dewasa saja, ramai budak2 sekolah pun mengalami anemia sebab zat besi. Sebenarnya anemia ialah masalah zaman baby lagi, tapi sebab tak dikesan, so dia terbawak sampai ke besar. 

Bila biasa dikesan? Masa orang perempuan mengandung. Sebab tu ibu mengandung arif benar bab anemia.

Kenapa saya cakap pasal orang perempuan saja? Lelaki tak kena anemia kah? Lelaki pun terkecuali tapi perempuan paling kerap kena sebab haid setiap bulan. Itulah cara paling banyak zat besi hilang dari badan. Dah hilang, tak diganti pulak, atau gantinya sikit saja. Mana nak cukupkan.

Ok, berbalik pada anemia & jantung. Anemia ialah masalah apabila kekurangan hemoglobin. Hemoglobin (Hb) ialah sejenis protein yang angkut oksigen ke seluruh badan untuk proses2 fisiologi sel la.

Angkut macammana? Dia angkut melalui aliran darah & Hb ni dia berada pada sel darah merah. 

Jadi, tugas jantung la yang pam darah yang mengandungi oksigen ni ke seluruh badan. Tapi jadi masalah bila oksigen tak cukup, sedangkan sel2 balik2 mintak.

Jantung terpaksa tukar strategi dia, sebabnya dia kena pam darah dengan lebih cepat & lebih banyak untuk memenuhi keperluan sel.

Jadi, apa dia buat?

1.Dia terpaksa berdegup laju. Maksudnya bebanan kerja dia bertambah.

2.Dia terpaksa simpan dulu darah kat dalam chamber yang mengepam darah (ventrikel kiri) dan pam sekaligus banyak darah.

Bila dia terpaksa simpan darah yang banyak, dindingnya kena jadi lebih tebal dan ruangan tu pun jadi lebih besar. 

Antara ruang jantung (atrium & ventrikel) ada injap. Injap ni macam pintu. Dia tanak bagi darah yang dah mengalir patah balik. Tapi bila ruangan dah besar, injap pun tak mampu tertutup dengan baik.

Pada peringkat awal, perubahan ni sangat penting sebenarnya untuk pastikan sel dapat bekalan oksigen yang cukup. Mula2 mungkin seseorang akan rasa simptom anemia tu : mungkin buat kerja sikit, cepat penat, pening, pitam. Tapi ramai anggap simptom ni macam biasa2 jelah. Sebab tu tak ramai yang dapatkan rawatan.

Lama-lama simptom tu pun dah takde sebab badan dah biasa dapat bekalan yang macam tu atau mungkin sel2 yang sebelum  ni yang tak dapat bekalan oksigen dah mati, jadi makin kurang sel yang perlukan oksigen.

Tapi pada masa yang sama, beban kerja jantung tetap berat sebab masalah injap
yang tak rapat tadi. Selain di pam ke seluruh badan, darah akan berpatah balik ke atrium. Jadi, jumlah darah yang dihantar ke bahagian lain berkurang.

Lama lama lama... dia pun tak daya dah, dan ketika itulah boleh terjadi simptom2 kegagalan jantung.

Tapi proses ni ambil masa yang lama, mungkin bertahun2, mungkin berpuluh tahun. 

Saya terangkan secara ringkas. Harap2 fahamla. Jadi, wanita jangan ambil mudah haid ye. Bersama darah haid tu banyak zat2 makanan & mineral. Jadi, wajarlah kena ganti kan setiap bulan?

Nak pilih suplemen ke, nak makan makanan yang tinggi zat besi banyak2 ke, terserah lah. Yang penting wanita tak mengandung & menyusu baby perlukan 9mg zat besi sehari. Tp kalau berdarah lebat, mungkin perlu lebih sikit. 

Semoga bermanfaat. Tak faham atau kalau ada salah kestau ya... Jangan screenshot & sebarkan tak tentu hala.

Jom amalkan cara hidup sihat. Bersenam, makan real food dan supplemen untuk kesihatan yang berkualiti dan berterusan. 

Pengamal dan pengedar sah Shaklee

Mazuin Ahmad
016.857.9722

Tiada ulasan:

Catat Ulasan