Selasa, 27 Oktober 2015

Berat selepas bersalin lebih ringan daripada semasa anak dara?

19 Mac nanti genap 3 bulan umur Rayyan Bazil. Dulu masa zaman anak dara, saya selalu bayangkan lepas bersalin mesti saya akan lebih gemuk. Sebabnya berat saya semasa anak dara pun dah mencecah 74kg. Memang dalam kategori yang chubby dan comel. Hehehe.

My Wedding day 11.3.2011

Alhamdulilah. Apa yang saya bayangkan tu cuma dalam khayalan sahaja. Selepas anak 2, berat saya semakin menurun. Last sekali saya timbang berat saya 69kg. Walau pun cuma berbeza 5kg tapi saya banyak mengalami inch loss. Kehilangan yang tidak saya tangisi. 

Trend berat saya masa mengandung adalah semakin menurun. Masa mengandung kan Mieya Izzara, tahun 2012, appointment kali pertama, berat saya 78kg. Sangatlah berat. Baru 2 minggu rasanya Mieya masa tu. Masa bersalin, berat saya 79kg. So saya cuma naik 1kg sepanjang kehamilan Mieya Izzara. Masa tu belum ambik set kehamilan Shaklee lagi. Lepas bersalin berat saya 70kg. 

Minggu ke 36

Menyusukan sepenuhnya Mieya Izzara, berat saya terkawal dan saya dah mula berjinak-jinak kembali dengan vitamin Shaklee. Ambik ESP, Lecithin dan Alfalfa untuk banyakkan air susu. Alhamdulilah. Air susu sentiasa ada walaupun ngelat jugak nak pam. Bonusnya badan rasa lebih bertenaga, masalah kulit berjerawat semakin elok dan berat naik 2kg je jadi 72kg walaupun makan ya ampun. Selera makan memang sentiasa ada sebab bila menyusukan memang sentiasa lapar.

2014, mengandungkan Rayyan Bazil dengan berat permulaan 72kg. Minggu ke 40, berat saya 75kg. Sepanjang mengandung, berat saya turun dan hanya menaik pada minggu terakhir mengandung. 


Plus ESP dan Mealshakes

Kehamilan kali ini saya makan sepenuhnya set mengandung Shaklee.

2014 Mengandungkan Rayyan Bazil

Nak dapatkan berat badan ideal walaupun selepas bersalin? 
Hubungi saya sekarang ♥ 

Terkini ~ COD Shaklee dengan kawan
masa maktab, Nony Aili


Facebook ~ Mazuin Ahmad

Fanpage ~ Momma Mieya's

Sms/Whatsapp/Call ~ 0168579722

Email ~ mazuinak@yahoo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan