Ahad, 28 Mei 2017

7 SEBAB INCENTIVE TRIP SHAKLEE BEST GILA ( SEBAB #7)


#7 Semua Pengedar Memiliki Peluang Yg Sama

Ada MLM yang cuma reward bila dah sampai rank tertentu saja. Bila sekali dah capai, dia akan dapat join trip tu selama-lamanya. Walaupun business performance mereka untuk tahun itu, tidak sebagus atau sebaik pengedar yang lain.

So, siapa yang subsidi senior ini? Sudah tentu, pengedar lain yang perform tapi belum senior, kan? Dah macam menindas orang baru demi yang dah senior pula. Dengan kata lain, tiket yang senior itu dapat adalah “at at the expense” of good performance pengedar lain tapi belum capai rank yang sama seperti mereka.

Ada juga MLM yang ambil jalan pintas. Mungkin sebab mereka inginkan gambar peserta yang lebih ramai, mereka sanggup tawarkan join trip incentive mereka kepada pengedar yang tidak layak; dengan syarat mereka bayar beberapa ribu sebagai kos transport & penginapan.

Apa yang terjadi ialah, pengedar yang kaya-raya saja yang memenuhkan kerusi; walaupun sebenarnya mereka bukan business leader yang selayaknya. Dengar cerita, sampai ada yang sanggup buat personal loan semata-mata nak bayar kos transport & hotel ke company mereka.

Hmm, rasanya lagi elok kalau pergi sendiri.
Tiada lah terikat dengan itinerary company.

Tapi Shaklee ni ada lain sikit.

Pertama, hanya yang betul-betul layak saja yang boleh ikuti trip mereka. Yang sipi-sipi atau lagi sikit pun mentah-mentah saja Shaklee reject. Sebabnya, trip Shaklee ni 100% exclusive. Kalau dah ada si “non-performer” dalam tu, dah tak jadi exclusive lah kan?

Kedua, Shaklee tak reward berdasarkan seniority. Tapi, business performance semata-mata. “Hang dah rank tinggi2 atau dah lama join tapi tak deliver, SORRY”. “You belum rank tertinggi tapi Business Performance superb, COME”. Dengan kata mudah, sesiapa pun, “anda buat, anda dapat”. Dan tak semestinya upline boleh dapat lagi banyak tiket daripada downline. Kalau downline tu skor, memang dia lagi banyak dapat berbanding upline-nya sendiri. Adil kan?

Ketiga, tiada had berapa banyak point yang kita boleh skor. Tak macam MLM lain yang “paling-paling pun boleh dpt 2 tiket atau bawa pasangan saja”. Di Shaklee, lagi banyak skor, lagi banyak tiket boleh dapat. Tu yang #iReachFounders boleh dapat sampai 5-6 tiket. Ada juga pengedar lain yang skor sampai 3 tiket untuk trip Jepun baru-baru ni.

Apa pun, memang semua pengedar memiliki peluang yang sama. Yang tak sama, mungkin usaha masing-masing saja. Sebab itu satu-satunya yang membezakan antara pengedar Shaklee A dengan pengedar Shaklee B. Yang penting, adil & saksama...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan